Anayasa Mahkemesi’ne saygı

Milli iradenin çıkardığı kanunları, halkın seçtiği cumhurbaşkanının kararnamelerini AYM yargıçları nasıl iptal eder?!

15 üyeli AYM’nin son üç kararında bu soruların net cevapları var. Resmi Gazete’de yeni yayınlanan üç karar…

  • AYM, Cumhurbaşkanlığı sisteminin kurucu kararnamesi olan 1. Sayılı cumhurbaşkanlığı kararnamesinde, benim saydığım 39 düzenlemeyi iptal etti. (K. No: 2023/180)
  • AYM, Cumhurbaşkanı’nın Adalet Akademisiyle ilgili kararnamesini tümüyle iptal etti, hem de bütün 15 üyenin oylarıyla, oybirliğiyle. (K. No: 2023/229)
  • AYM, Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi CİMER’in çalışma usul ve esasları hakkındaki kararnamede değişiklik yapan Cumhurbaşkanlığı kararnamesini iptal etti. (K. No: 2024/9)

7-8 üyenin oylarıyla da iptal edilebilirdi. Oybirliğinin önemi, İrfan Fidan dahil, Erdoğan tarafından atanmış üyelerin de oylarıyla iptal kararlarının verilmiş olmasıdır.

ANAYASA’DA ÇELİŞKİ YOK

Konu çok teknik olduğu gibi her bir iptal kararını özetlemek de köşe yazısı boyutlarını aşar. 1. Numaralı CB Kararnamesi’nde 39 iptal yapan AYM kararı, karşı oylar dahi, 275 bin kelimedir!

Ben bu kararlarda ön plana çıkan üstün hukuki değerlere dikkat çekmek istiyorum.

Evvela, CB sisteminin kurucu belgesi olan 1. Sayılı CB Kararnamesi hakkında CHP iptal davası açtığı gibi Danıştay Genel Kurulu da “itiraz” yoluyla AYM’ye dava açmış, AYM birleştirerek karar vermiştir.

“Anayasa’da çelişki var, yetkiler iyi düzenlenmemiş” anlamında anayasayı eleştiren Cumhurbaşkanı, Meclis Başkanı, Adalet Bakanı ve Yargıtay Başkanı’nın bu eleştirilerinin haksız olduğunu gösteren çok net bir örnek: Danıştay niye AYM’ye başvuruyor? Çünkü idari konularda son yetkili Danıştay’dır, anayasal konularda son yetkili AYM’dir. Adli konularda da Yargıtay son yetkilidir. Anayasa’da çelişki yoktur.

KUVVETLER AYRILIĞI

AYM’nin kararında öncelikle “yürütme”nin yani cumhurbaşkanının hangi alanlarda kararnamelerle düzenleme yapabileceği, ama hangi alanlarda yetkinin münhasıran “yasama”ya, Meclis’e ait olduğu ortaya konuluyor. (Paragraf 5)

Bütün karar, bu noktadan hareketle inşa ediliyor: Yürütme kendi alanında kararname ile düzenleme yapabilir. Ama “temel haklar, kişi hakları ve ödevleriyle… siyasi haklar ve ödevler” alanında yetki mutlak olarak “yasama”nındır, Meclis’indir.

Cumhurbaşkanı, kanunun mevcut olduğu bir konuda da kararname çıkaramaz. (Anayasa md. 104)
Mesela, Cumhurbaşkanı’nın Beştepe’deki kendi personelinin maaş ve çalışma şartları, özlük hakları kanunla mı düzenlenmeli, yoksa Cumhurbaşkanı tarafından mı? AYM, “kanunla düzenlemeli” diyerek iptal kararları verdi. Çünkü “haklar ve ödevler”le ilgilidir bu konular. (Paragraf 82, 91 ve 124)

Fevkalade kritik bir konu: CB Kararnamesinde, Beştepe’deki “politika kurulları”’nın ihtiyaç duyduklarında “her türlü bilgi”yi kurumlardan isteyebileceği hükmü vardı. AYM “kişisel veriler”in gizliliği ilkesini ve Meclis’in mutlak yetkilerini hatırlatarak bu düzenlemeyi de iptal etti. (Paragraf 159-160)
Belediyelerin yetkilerini kısıtlayan maddeleri de iptal etti. Düşünün bu şekilde 39 iptal!..

ADALET VE CİMER

AYM, Adalet Akademisi’yle ilgili CB Kararnamesini “münhasıran kanunla düzenlenmesi gereken konularda düzenleme içerdiğinden” anayasaya aykırı bularak “tümüyle” ve oybirliğiyle iptal etti. (Paragraf 34)

CİMER’li ilgili CB Kararnamesi’nin iptal edilmesine gelince, AYM kararında şu temel hukuki prensipler ön plana çıkıyor:

“Bilgi edinme hakkı devletin elinde bulunan ve erişilebilir olmayan bilgi ve belgelere ulaşabilmeyi güvence altına almaktadır…

Bilgi edinme hakkı, yönetilenlerin yönetenleri denetleyebilmesinin, dolayısıyla hukukun üstünlüğünün sağlanabilmesinin önemli bir aracı olarak işlev görmektedir…” (Paragraf 21-22)

AYM bu ilkelere aykırı maddeleri iptal etti. Bu konular kanunla düzenlenebilir çünkü.

HUKUKUN ÜSTÜNLÜĞÜ

Görüyor musunuz, kuvvetler ayrılığı ne kadar önemli? Görüyor musunuz “hak eksenli” çalışan bir AYM hürriyetlerimiz için ne kadar değerli? Görüyor musunuz “bilgi edinme” hakkını “insan hakları” olarak dokunulmaz kılan evrensel hukukun ulaştığı seviyeyi?..

Görüyor musun AYM neden husumetlere maruz kalıyor?

Gelişmiş ülke refahına ve kudretine ulaşmak için hukukun siyasetten üstün olmasının zorunlu olduğunu görüyorsunuz değil mi??

YORUMLAR (103)
YORUM YAZ
UYARI: Hakaret, küfür, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. (!) işaretine tıklayarak yorumla ilgili şikayetinizi editöre bildirebilirsiniz.
103 Yorum
  • vatandaş / 02 Mart 2024 11:40

    Anayasa yasaların anasıdır.Anayasa devletin teminatı ve tapusudur.Beğenmediğiniz hoşunuza gitmeyen yerler olabilir ama her durumda uymak ve itaat etmek zorundasın.Her hükümet anayasa değiştirmeye kalksa ülkenin durumu ne olur?Yüzlerce yıldır aynı anayasaya bağlı ve hiç değiştirmeyi düşünmeyenler acaba daha mı akılsız?

    Yanıtla (2) (0)
  • M.NURI GOREN / 02 Mart 2024 08:45

    2)C.Başkanı Sistemi ile Yürütme kendini Yasamanın üstünde mutlak hakim sayıyor.Anayasayı devamlı değiştirme hevesiyle aslında ne kadar yetersiz ve özensiz olduklarını gösteriyorlar.
    (Her Cuma Hutbesi Nahl Suresi 90.ayetle bitiriliyor:Muhakkak ki ALLAH ADALETİ,ihsanı,akrabaya karşı cömert OLMAYI EMREDER;hayasızlığı,kötülüğü ve ZORBALIĞI yasaklar.İşte Allah,aklınızı başınıza alasınız diye size böyle öğüt veriyor.)
    Faiz konusunda ‘Nass var’ diyenin adalet konusundaki zorbalığı sizce nedendir?

    Yanıtla (2) (0)
  • M.NURI GOREN / 02 Mart 2024 08:35

    1)Teşekkürler Taha Bey.Bir hukukçu olmasak da hukuksuz Kanunların mağdur ettiği pek çok vatandaş var.Yürütme kendini mutlak güç saydığı için hemen her konuda özensiz fakat kendi hakimiyetini güçlendirmeye matuf kararlar alıyor.O kadar özensizler ki,daha 1 numaralı kararnamede bile 39 tane hata yapabiliyorlar.Cumhurbaşkanı Hükümet Sistemi aslında özgürlükleri daha fazla tesis etme uygulaması olmalıyken,Erdoğan ve Bahçeli’nin daha fazla yetki kazanması olarak uygulanıyor.

    Yanıtla (2) (0)
  • Kaya / 01 Mart 2024 23:40

    Anayasa yasaların anasıdır. O anayasa hükümleri orada durdukça her kurum, her kurul, millet adına yetki kullanan her güç, her kişi uymak zorundadır.
    Anayasanın eksikliği şu olabilir. Uyulmadığı hallerde ne, nasıl bir yol izleneceğinin belirtilmemiş olmasıdır.
    Kaleminize sağlık hocam.

    Yanıtla (1) (0)
  • SG / 01 Mart 2024 08:12

    Korku dağları sarmış
    Taha bey,Türkiye'de 84 tane HUKUK fakültesi var.Bu fakültelerde yaklaşık(tahminen) 500 tane öğretim elemanı var EMEKLİ olanı var oğlu var.Bemim GİBİ avamlar yorum yapsa ne yapmasa ne.Susun Rahatınızin bozulmaması için susun diyen dış guclermi var.Bu öğretim elemanlarınin maaşları Fakir fukaranın vergilerinden alınıyor.

    Yanıtla (13) (0)
  • Muttalip Ördek / 01 Mart 2024 11:04

    Fakir fukara vergi mi veriyor,absurd bir yorum..

    Yanıtla (1) (14)
  • Turgay / 01 Mart 2024 15:53

    Yediğin içtiğin her şeyden vergi alınıyor.

    Yanıtla (12) (0)
  • muzaffer / 01 Mart 2024 16:26

    Fakir fukara vergi veriyor. Hemde adil olmayan bir şekilde zenginle aynı vergiyi ödüyor.

    Yanıtla (15) (0)
  • Bigalı / 01 Mart 2024 17:37

    "Fakir fukara vergi öder 5müteahhid vergi silinir "

    Yanıtla (1) (0)
  • karar okuru / 01 Mart 2024 18:35

    Zenginsen bir de üstüne üstlük vergi iadesi alıyorsun. Düşük faizle kredi alıyorsun. Döviz senin için düşürülüyor, senin için yükseltiliyor.

    Yanıtla (5) (0)
  • Vatandaş / 01 Mart 2024 18:35

    Fakir hiç malı olmasa, yiyecek, içecek ve giyecek almıyor mu , Bunların hepsinde vergi var..

    Yanıtla (7) (0)
  • Dr.Aks / 01 Mart 2024 20:49

    Bilgilenin: Dolaylı Vergileri "kelle başı" vermiyor muyuz?...
    KDV'den haberiniz olmaması da bir "absürd" durum değil mi?
    Tam bir 'kaos'!

    Yanıtla (0) (0)
  • Kazım Çetin / 01 Mart 2024 21:51

    Bir aldığın nefesten gayrı her şeyden dolaylı vergi ödüyoruz.zaten dolaylı vergi oranı %70'ler civarında.

    Yanıtla (1) (0)
  • karar okuru / 01 Mart 2024 20:42

    1040 yılında kurulan devletimize ve halkımıza saygımız var ama kirli düzenin kalitesiz kurumlarına asla.Ancak yeni ve temiz bir düzen ile birlikte kurulacak olan Yüksek Mahkeme adaleti sağlayabilir.Köhne düzenin yerini; özgürlükçü, çoğulcu, akla dayalı,insan odaklı; yasama yetkisini telefon, internet vb yöntemlerle halkın doğrudan kullandığı, yönetici adaylarının parti entrikaları yerine,önseçimle halk tarafından benimsendiği yeni bir düzen almak zorunda.

    Yanıtla (1) (0)
  • The end / 01 Mart 2024 20:36

    Ya bir cb İstanbul için.bir yanlışlık oldu der mi. Çok yazık.

    Yanıtla (0) (0)
  • The end / 01 Mart 2024 19:52

    Niye Türkiye seçim güvenliği ve dürüstlüğü sırasında 120. Sırada.niye böyle benim ülkem.

    Yanıtla (1) (0)
  • Okur / 01 Mart 2024 19:52

    Gelde bunları bizim ağaya anlat.

    Yanıtla (0) (0)
  • Kar Okuru / 01 Mart 2024 19:26

    Her türlü hukuk tanımazlığa ve zorbalığa hayır!

    Yanıtla (0) (0)
  • Fatih Özkan / 01 Mart 2024 19:00

    Düzenlemeler elbette kanunla düzenlenmeli. Ben hukukçu değilim ama konuyu daha ileriye taşımak istiyorum. Bu yazacağım görüş sadece ülkemiz için değil, tüm uygar dünya için geçerli olmalıdır. Hangi konuda olursa olsun, çıkarılacak kanunların İnsan Hakları Evrensel Beyannamesinin içerdiği hükümlerden esinlenerek hazırlanması temel ilke olmalıdır. O zaman özgürlükçü bir demokrasiden söz etmek daha uygun olacaktır. Kanunları başkaları için değil, halkımızı memnun etmek için çıkarmalıyız.

    Yanıtla (4) (0)
  • D Ü Z E N / 01 Mart 2024 12:39

    Aym de tüm yargı gibi ,geçmişte gnlkurmayın suyuna gittigi gibi iktidarın suyuna da gitmeye çalışıyordu.Defalarca itilince 7 yıl görmezden geldiği kararname dosyalarını gündemine alıvermiş; adalet için yersen.İktidar,muhalefet,rejim, kurumlar,geçmiş,bugün hepsi aynı kalite diyemeyenler sorunların parçasıdır.Her geleni dişlisi yapan yüzyıllık köhne düzen yerine yeni ve temiz bir düzen kurmak şart.

    Yanıtla (5) (3)
  • Bir Kişi / 01 Mart 2024 15:19

    Yüz yıllık köhne düzen değil, insan bozuk. bu bozukluğun sebebide yüzyıllardır her anlamda geri kalışımızdır.

    Yanıtla (7) (1)
  • Karar / 01 Mart 2024 17:46

    Temsili demokrasi sahteliktir; lider sultası olan düzenler ise açıkca oligarşidir.Telefon,internet vb araçlarla halk temel konuları oylayabilmeli ve yönetici adaylarını önseçimle belirleyebilmeli

    Yanıtla (0) (0)
  • SG / 01 Mart 2024 16:36

    Muttalip ördek/Tahsilin ne bilmiyorum
    Asgarî ücret alan fakir /10 bin lira alan FUKARA Bunların gelirinin %30ila %35 sini vergi olarak devlette geri dönüyor.Tuvalette girince aldığın fişe bak kaç para vergi verdiğini görürsun Ve önce alış veriş SONRA fiş. Ördek Efendi zenginin vergisine af. niçin asgarî ücret vergiden muaf değil.

    Yanıtla (6) (0)
  • The end / 01 Mart 2024 16:14

    Anayasa mah. Habire kanun iptal ediyor. Erdoğan'ın koyduğu KHK karı iptal etmeye yetisemiyor. Yoksa bir eee herkes bunu söylüyor. Erdoğan hukuk kanun tanımaz diye boşuna söylemiyorlar.

    Yanıtla (8) (0)
  • Namık Kemal Bayraktar / 01 Mart 2024 16:12

    Anayasa Mahkemesi’nin beğenmedikleri kararlarına karşı tv ekranlarında kısaca “Kapatın gitsin” diyen siyasetçilerin gayet güzel özetlediğiniz konulara ilişkin ayrıntılı gerekçeyi okusalar bile anlayacaklarından emin değilim.

    Yanıtla (5) (0)
  • Karar Okuru / 01 Mart 2024 12:26

    Eski lider: "Devrimin kanunu mevcut kanunların(anayasa dahil) üzerindedir"
    Bugünkülerde devrim yapıyor, sıkın dişinizi nasıl olsa yüzyıl sonra yine zulumleri unutup bayram diye kutlarsınız; insanların çoğu her zaman budur.

    Yanıtla (2) (6)
  • Bir kişi / 01 Mart 2024 15:56

    Bozuk olan insanlar..

    Yanıtla (5) (0)
  • Görüş / 01 Mart 2024 15:21

    Sayın yazar ,yemekler yendi ,kahveler içildi ,kaymaklar yendi . AYM geç kaldı.Ülke uçurumun kenarında duruyor.
    Bu millet de bütün bunları hakkediyor .

    Yanıtla (10) (3)
  • Bir Kişi / 01 Mart 2024 15:50

    Ağzınız bal yesin.

    Yanıtla (5) (1)
  • Beysefa ÜNLÜ / 01 Mart 2024 15:19

    Sayın AKYOL,onlarca kararnameyle vatandaşların canı yanarken,AYM şimdiye kadar neredeydi?YILLAR GEÇTİKTEN SONRA UYKUDAN YENİMİ UYANDILAR?Mühürsüz oylar geçerli olurken,İstanbul Büyükşehir Bld.Başkanlığı hukuksal olara bir kişinin emriyle iptal edilirken yargı neredeydi,ne yaptı?Bir kişi,bütün erkleri kendine bağlarken neredeydiniz...?

    Yanıtla (7) (1)
  • SG / 01 Mart 2024 13:40

    Ne İran nede Hizbullah sadece seyrediyorlar.Gassam Tugaylarıni yanlız bıraktılar.Siyonizm Gazze'den toplu İltica planını uyguluyor.İlk etapta Türkiye'ye 75 bin(vatandaşlık) Filistinli gelecek Ürdün Mısır Katar Suudiaraistan Gazze in nüfusunu yarıya indirme planı.

    Yanıtla (4) (1)
  • misafir / 01 Mart 2024 15:01

    Tencere yuvarlanmış seninki benden kara. Sayın SG yazdığın yorumun konu başlığıyla ne alakası var. Filistin meselesi ayrı bir durum. Bu bütün insanlığın ayıbı. Bu yazıda hukukun öneminden bahsediliyor.

    Yanıtla (2) (4)
  • okur / 01 Mart 2024 15:00

    Anayasaya uymayan bir iktdar ve yargı vardır.
    Vatandaş olarak haklarımızı nasıl koruyacağız?

    Yanıtla (9) (1)
  • Bülent Akdeğer / 01 Mart 2024 13:21

    Muhteşem yorum ve inceleme sağolun değerli meslektaşım sağlıklar diliyorum

    Yanıtla (3) (1)
  • Necip ertan / 01 Mart 2024 13:07

    Garip ama gerçek! CB´lığı 1 sayılı, yani Cumhur sisteminin kurucu kararnamesinin 5 yıl sonra AYM`nce, hem de 15 üyesi de CB´ca atanmış olmasına rağmen iptal edilmesi alaturka bir durum! Turnayı gözünden vurmak budur. Halbuki biz, muhalefet taraflısı olanlar, ılık suya atılmış kubağalar gibiydik. Milli ve manevi baharatlı su içinde uyku sersemiydik sanki! CB ve çevresi suyu kaynatmak isteyecektir.
    Ben uyandım! Hak ve hürriyetlerimizi arayan ve koruma çabasında bir AYM var galiba.

    Yanıtla (9) (0)
  • ÖZCAN ŞAHİN / 01 Mart 2024 12:42

    Anayasa mahkemesi görevini yaptıkca ÜLKEYİ KANUN DEVLETİ olmaya çalıştıkça tek adam iktidarı sinirleniyor kararları üygulamıyor hatta dava açtırmaya kadar zorluyor bu son iptaller için bakalım ne yapılacak ÜLKE HUKUK DEVLETİ olma özelliğini kaybetmiştir.

    Yanıtla (5) (1)
  • Özgür Yorum / 01 Mart 2024 06:40

    KHK ile, yüz binlerce kişinin özlük hakkını sorgusuz sualsiz elinden aldı. Onları sosyal ve ekonomik ölüme terketti. AYM bu korkunç zulmü görmezden geldi. (Bkz. Yalçınkaya kararı) Şimdi, hukuka yakın bir karar vermeye çalışmış. Durmuş saat misali doğruyu göstermiş.

    Yanıtla (21) (2)
  • HAYRETI MUCIP / 01 Mart 2024 11:51

    Evet , aynen öyle ! AYM . o zaman , OHAL . ilanına sebep olan gerekçelerin dışında da CB. kararnamesi yayınlanabilir diye fetva vermişti , ortalığa bilmem ne eden de zaten kendisidir ; unutmadık!
    Şimdi o pislikleri temizlemeye çalışıyorlar!

    Yanıtla (18) (3)
  • muzaffer / 01 Mart 2024 11:47

    AYM uzun mahkeme süreçlerini kişisel adil yargılanma hakkı ihlali sayıyor. Uzun süren anayasal yargı sürecininde 85 milyonun hakkının ihlali olduğunu bilerek bu yargı süreçlerini hızlandırsın. Yoksa atı alan Üsküdarı geçiyor.

    Yanıtla (0) (0)
  • HAYRETI MUCIP / 01 Mart 2024 11:42

    Bu iptal edilen düzenlemelerin üzerinden herhalde 6-7 sene geçmiştir yani atı alan Üsküdar'i değil Şile'yi bile geçti , her şey yandı bitti kül oldu , iptallerin pratikte bir işe yarayacağını sanmam , AYM.kararlarını dinleyen kim !
    Hem gerekirse yasal düzenleme yapılır , meclise talimat verilir , ordaki saray vekilleri de onaylar , mesele biter !
    Yani " He de geç " !

    Yanıtla (15) (1)
  • H. Matisse / 01 Mart 2024 11:41

    Kravatli afgan zihniyetiyle ancak bu kadar olur..
    Yine de tarih tekerrürden ibarettir ne olur ne olmaz ama her şey olabilir.
    Yönetimi ele geçiren ekonomistlerin kurmaya çalistiklari afgani sistemin sondan bir önceki duragi 31.03.

    Yanıtla (9) (0)
  • Korkuyorum / 01 Mart 2024 11:38

    AYM anayasadan güç alıyor. Anayasayq göre uygunluğunu değerlendiriyor. Peki yıllar sonra çıkan kanunların iptal edilmesi neden bu kadar sürüyor? AYM önünde bakılacak karar verilecek disyalar ne zaman sonuçlanır? Bu konuda kanun var mı? Sal çayıra mevlam kayira kanunu ile mi değerlendirme yapılıyor? Düşündürücü ve üzücü

    Yanıtla (4) (0)
  • mustafa yüksel / 01 Mart 2024 11:17

    Saray Rejiminin meşruiyeti kalmamıştır.

    Yanıtla (13) (0)
  • yener Duman / 01 Mart 2024 11:06

    Zengın ve müreffeh bır ülkeye kavuşmamızın yolu hukukun üstünlüğü ve evrensel ınsan haklarının noksansız uygulanmasından geçtığını artık anlamalıyız yoksa ülkemız yarışda gerıden koşmaya devam eder yazık olur.

    Yanıtla (9) (0)
  • MÜŞTEKİ / 01 Mart 2024 10:25

    Cumhurbaşkanına mutlak dokunulmazlık sağlayan anayasa değişikliğini onaylayan ferasetli seçmenlere sormak lâzım:
    Hanımlar, beyler Sn.Erdoğan'ın;
    -NASS tokatı sizlere değmedi mi?
    -PASS tekmesinden nasibinizi almadınız mı?
    -Yarın Erdoğan'ı aratacak seviyede bir başka tokatçının, tekmecinin cumhurbaşkanı seçil(e)meyeceğinin garantisi sizler misiniz?
    -Sayenizde ekonomik, adaletsizlik, kayırmacılık, dışlanmışcılık vs. mağduru milyonlarca vatandaşın vebaline ortak değil misiniz?!

    Yanıtla (7) (0)
  • SG / 01 Mart 2024 10:23

    Doğan Alioglu/Ben Teknik(Mak mühendisi) elemanın benim bildiğim imla kuralları bu kadarcik.Siz edebiyatçı iseniz ben ne yapayım.

    Yanıtla (1) (0)
  • hukuk / 01 Mart 2024 10:14

    illede inadına hukukun üstünlüğü, evrensel insan hakları, eşitlik, adalet, özgürlük...

    Yanıtla (2) (0)
  • Takipci / 01 Mart 2024 09:50

    Lutfen gercekci olalim, AYM vs artik yok, bunlar SARAYin oyuncagi, caninin istedigi gibi oynuyor...

    Yanıtla (2) (0)
  • Misafir / 01 Mart 2024 09:46

    "Ne mutlu bu zamanda, dünyalıkların hepsini elinin tersiyle iterek, yanlış, hukuksuzluk ve haksızlık karşısında susmayanlara.
    Ne mutlu “Dilsiz şeytan” olmayanlara.
    Ne mutlu, yalnızca doğruluğun, dürüstlüğün, adaletin, ahlakın yanında , her ne pahasına olursa olsun duranlara.
    Ne mutlu İslami, milli ve yerli kalabilenlere.
    Ne mutlu emperyalizme, ziyonizme, kapitalizme karşı durabilenlere.
    NE MUTLU “ADALET CUMHURİYETİ” NİN PEŞİNDE OLANLARA."( Hoşuma gitti Alıntı paylaşmak istedim )

    Yanıtla (4) (0)
  • Tsli / 01 Mart 2024 09:42

    Yabancı üniversitelerde Türkiye tez konusu olmuş. Bir ülke nasıl hukuk, eko, eğitim, sağlık hayvancılık, tarım nasıl yıkılır. Türkiye'yi örnek gösteriyorlar miş.

    Yanıtla (3) (0)
  • Ülkesini Seven Vatandaş / 01 Mart 2024 09:31

    Bunların AYM yi hedef tahtasına oturtmalarının asıl sebebi bunlar ...da vatandaşa ne demeli ! AYM temel haklar konusunda devlete /siyasi otoriteye karşı güçsüz olan vatandaşı korurken Erdoğan'ın Bahçelinin AYM ye bu kadar yüklenmesine MHP, AKP biat kültürüyle sessiz kalırken diğer siyasi bileşenler İtalyan halkı gibi ,Netanyahu'nun hükümetinin bazı icraatlarında yargıyı devre dışı bırakmasına Netenyahu taraftarları bile bir yıldan fazla süre sokaklara çıktı. Biz onlar kadar bile olamadık.Oysa

    Yanıtla (9) (0)
  • O aslan / 01 Mart 2024 09:28

    Biri sizi bir kez aldatırsa aldatan suçludur.
    Yok ikinci kez aldatırsa siz suçlusunuz.
    Çünkü birinci den hiç ders almamış siniz demektir.
    Günaydın.

    Yanıtla (5) (0)
  • tavşan. / 01 Mart 2024 00:23

    Çok şükür yarabbim dualarımız kabul oldu. ABD eski model uçaklarını satacak bize.

    Yanıtla (21) (2)
  • Doğan Alioğlu / 01 Mart 2024 08:53

    Tavşan kardeşim! Çok güzel şeyler de yazıyorsun. Lütfen Dinimiz İslam'a saldırmak için sömürücüleri bahane etme.

    Yanıtla (1) (13)
  • İlker / 01 Mart 2024 09:27

    Eski uçak diye bişey yok .Ama istediğini eleştirmekte özgürsün hacı

    Yanıtla (1) (10)
  • O aslan / 01 Mart 2024 09:26

    Kara sevda, Kara sevda seni benden kim alabilir ki.
    Taha bey içindeki umutları bir türlü söndürmek istemiyor ama, maalesef onun beklentilerini bu zihniyet karşılamaz.

    Yanıtla (5) (0)
  • tavşan. / 01 Mart 2024 00:14

    İslamcılar ve hukuk bir araya gelmesi imkansız ikili. Bu nedenle bu konuda yazmak istemiyorum.

    Yanıtla (27) (5)
  • Doğan Alioğlu / 01 Mart 2024 08:49

    Tavşan ! Tavşanlığını bil. Onlar İslamcı falan değil. İslam'dan geçinenler. İslam sömürücüleri. Onları bahane ederek İslam Dinine saldırmak için fırsat arıyorsun gibi geliyor.

    Yanıtla (6) (13)
  • Doğan Beye / 01 Mart 2024 09:19

    İslamcı'ya eleştiri din eleştirisi değildir. Kaldı ki, din senin için eleştiri konusu olmayabilir ama başkasının eleştiri hakkı saklıdır. Bu arada İslamcı olmasa bile her Müslüman hatadan yanlıştan münezzeh değil. Allah kelamı ile türlü yorumla aramızda, hangisi doğru yanlış. Faşist misin?

    Yanıtla (11) (1)
  • Sadi / 01 Mart 2024 09:02

    Halklar milletler susar haksızlığa hukuksuzluğa boyun eğer şeriatın kestiği parmağın acımadığını iddia eder. Bal tutan parmağını yalar sonra kavanozuyla götürür. BAna dokunmayan yolan bin yaşasın. Bak bana dokunuyorlarmı ateş olmayan yerden duman çıkmaz hiçbirşey yapmasa da birşeyler yapmıştır. Vb atasözü ve deyimlerimiz fazlasıyla mevcuttur. Adalet başka bahara inşallah

    Yanıtla (3) (0)
  • Kemal Yıldız / 01 Mart 2024 08:55

    Taha Bey,
    Kanun/norm, kanun koyucudan akıllıdır. Kanunu uygulayan ise kanundan daha akıllı olmalıdır. Hukuk yazılı kanunlardan önce ahlak, denetim ve önlemdir. Yani Adaletin akıp giden hayatın içinde işlemesidir.
    Cimere yaptığım soru, şikayet ve istekle ilgili 10 yakın başvurunun hiçbirinden sonuç alamadım. Siz teorik düzlemde olması gerekeni yazmışsınız/yazmaktasınız.Ama etkisiz, işlemeyen kanunlar yığını ihdas etmek hukuk değildir.Dünyanın en uzun Anayasal metinlerinden birine sahibiz, sonuç

    Yanıtla (3) (0)
  • SG / 01 Mart 2024 05:09

    Siz hiç TC'Tİ Tarihinde AYM'SİMİN kararlarını yok sayan bir alt mahkeme gördünüz mü.Cübbesi üzerinde (bari Cübbesiz olsaydin) Çay toplamaya gidersen,Adama ot YOLDURURLAR OT.

    Yanıtla (14) (0)
  • Doğan Alioğlu / 01 Mart 2024 08:40

    SG!!! Kısaltmalara lüzumsuz ek yapmaktan vazgeç lütfen. TC kısaltması zaten ' Türkiye Cumhuriyeti' demektir.

    Yanıtla (6) (0)
  • Muttalip Ördek / 01 Mart 2024 08:36

    Cumucekcak sisteminden kesitler..!

    Yanıtla (1) (0)
  • SG / 01 Mart 2024 08:17

    Siz HUKUKTAN bahsediyorsunuz, vatandaşa oy vermezsen sizi ( taş devrine cevririm) aç kalırsınız açıkta kalırsınız.

    Yanıtla (1) (1)
  • Sabahattin Korkmaz / 01 Mart 2024 07:53

    AYM'nin her türlü öznel yargıdan bağışık, bütünüyle evrensel ve hak temelli kararlarını da, sizin anayasa ve hukukun üstünlüğüne olan saygı ve çabanızı da görüyoruz. AYM'yi de, basında güçlü bir Anayasa savunucusu kaleminizi de kutluyorum.

    Yanıtla (2) (0)
  • Muhriç / 01 Mart 2024 07:20

    Bu bir maç. İlk devrede ;Anayasa'ya aykırı olduğunu bile bile kararnameleri ve bazen kanunları çıkarır ve hemen uygularız. Sonra AYM üç-beş sene sonra iptal ederse etsin. Nasılsa AYM kararları geriye yürümez, "atı alan Üsküdar'ı geçmiş olur. İkinci devrede ise AYM kararlarının ne kadar yanlış olduğunu, teröre destek verdiğini, haddini atığını bahane eder, onu da bir hâle-yola koyarız evelallah. Bu halk ise yapılanların; torunlarının bile başını belaya sokacağını fehmedemez, desteğini sürdürür.

    Yanıtla (12) (1)
  • Karar okuyan / 01 Mart 2024 07:14

    Anayasa mahkemesine saygı demek AİHM ne saygı demektir. Zira anayasa 90 bunu gerektirir. Yani Yalçınkaya kararına uyun demek. AİHM Yalçınkaya kararında kanunsuz suç olmaz dedi madde7. Yasal faaliyetler suç olmaz dedi madde 11. Adil yargılanma yapılmamış dedi madde 6.

    Yanıtla (3) (0)
  • Fani / 01 Mart 2024 07:01

    Bizde saygı anne ve babamızdan başlar, büyüklerimize devam eder idi. Ya sonra herşey kazanmak uğruna kuruldu, kazanda nasıl olursa olsun. Çünkü itibar , paraya ve makama bağlandı. Gerisi Faso fiso şimdilik.

    Yanıtla (9) (0)
  • Rmzn / 01 Mart 2024 06:54

    Siz yerel seçimde istanbul, Ankara, Antalya, Adana gibi b.şehirleri kazansın o zaman seyredin AYM nin ve saygın üyelerinin başına neler gelecek, sinsilik pusuda bekler ve uygun zamanda saldırır...

    Yanıtla (9) (1)
  • Okur / 01 Mart 2024 06:20

    Artık Türkiye'nin olağanüstü dönemin tesirinden olağan döneme geçiş süreci sonrası AYM'nin de daha demokratik kararlara imza attığını görmekteyiz. Ne kadar sevindirici bir durum. İnşallah 15 Temmuz bahane edilerek bir yerlere giden hukuk tez zamanda geri döner. Hukuku ayak bağı görenlerin de heveslerini kursağında bırakır.

    Yanıtla (5) (0)
  • Ali / 01 Mart 2024 05:53

    Görüyor ve biliyoruz AYM nin önemini. Esas bilmesi gerekenler, işlerine gelmediği için bilmezden geliyorlar.

    Yanıtla (5) (0)
  • Karar okuru / 01 Mart 2024 05:34

    Avrupa ülkelerinde böyle bir durum mümkün olabilir miydi? Olursa ne olurdu? Anayasayı takmamanin bir müeyyidesi yok mudur? Varsa neden uygulanmaz? O zaman anayasa niye var?

    Yanıtla (3) (0)
  • AHMET GÜLÇUBUK / 01 Mart 2024 05:01

    Görüyoruz ama Nisan dan sonra AYM de hazır kıtta haline dönüşecek...

    Yanıtla (2) (0)
  • Musto / 01 Mart 2024 04:01

    Yargı kendi kendine saygınlığını kaybetti kaybettirildi..Siyasetin kum torbası oldu..Türk milleti adına karar verecek olan yargı.. Partili Cumhurbaşkanı ile çay toplar yargısal toplantılarını beştepe'de yaparsa.. Cumhurbaşkanı içeri girdiğinde ayağa kalkıp cübbesinin olmayan düğmesini iliklemeye kalkarsa..Partili cumhurbaşkanından sekreter muamelesi görür.. Kararları tartışılır.. Millet nezdinde de saygınlığı kalmaz...

    Yanıtla (19) (1)
  • Dr.Aks / 01 Mart 2024 02:33

    İzzet Özgenç hocayı takip ediyorum X'te; şöyle diyor, uyarıyor (edit ettim) : Beştepe’yi mekan tutmuşlar, CB Kararnamelerinin çok sayıda hükmünü AYMi’nin iptal etmesini, iptal edilenleri içeren şekilde bir ANAYASA yapma için bir “FIRSAT” olarak değerlendirmeye çalışabilirler!
    Tüm tartışmaların temelinde böylesi bir niyet koklamış Hocamız.

    Yanıtla (7) (0)
  • Dr.Aks / 01 Mart 2024 02:24

    Ben görüyorum, Taha Bey.
    Göremeyenlere de anlatabileceğimi sanıyorum.
    Teşekkürler, Taha Bey.

    Yanıtla (4) (0)
  • İstanbullu bir okur / 01 Mart 2024 02:16

    Evet,bende bir vatandaş olaraktan özgür irademden başka hiç bir yasal gücüm,kuvvetim olmamasına rağmen AYM.mizi kutluyor ve daha cesur olmaya çağırıyorum.Ki onlar en tabi bir devlet kurumu ve devletin olma,sa olmaz koruması altındadır.Kutluyorum onları,hukukun en üst yorumunu yapıp,hukuk düzeninden yana tavır koyup,tarihe en güçlü notu düşmelidirler.Hukuka ve insan haklarına sahip olan millette,o degerli üyelere sahip çıkmalıdır.Bu yorumla ben milletin bir ferdi olaraktan destekliyorum.Syglr.

    Yanıtla (13) (1)
  • Çok Geç / 01 Mart 2024 01:48

    1 sayılı KHK çıkalı 5 yıldan fazla oldu. AYM geç kaldı. Atı alan Üsküdar ı geçti!

    Yanıtla (5) (2)
  • Fırsat / 01 Mart 2024 01:39

    Adamlar zaten ayak bağı olarak görüyorlardı. Bu kararlar ancak büyülenmiş seçmen için mağduriyet masalına dönecek. Yine Kaan uçacak, Allah reise zeval vermesin nidaları arasında AYM düşman ilan edilecek..

    Yanıtla (16) (2)
  • M.Kamil Z / 01 Mart 2024 00:48

    Onlarda biliyor AYMnin iptal edeceğini ama fiili durum yaratılıyor. Amaç 85 milyonun en mahrem bilgilerinin göbelse ulaştırılması idi ve amaç hasıl oldu, şimdi geri verilecek mi o bilgiler hayır. Çoktan en az 2 kopyası alınmıştır. Bu demokratik bir ülkede akla bile getirilemeyecek bir şeyken bizde anayasaya rağmen yapılabiliyor. Şaşırdık mı hayır. Lanetle anılacak bir dönemi yaşıyoruz. Lanetle anılmazsa zaten Afganistan'ı bile arayabiliriz.

    Yanıtla (20) (2)
  • Ergun / 01 Mart 2024 00:42

    Bu iptaller bize gösteriyor ki bizi yöneten siyasiler hukuki sınırları bilmiyorlar.Yapmis oldukları düzenlemelerin sonuçları hukukiligi hakkında bir bilgileri yok.Yada güç hırsıyla deniz suyu icer gibi hareket ediyorlar.Turkiye alacakaranlıkta düşe kalka yol almaya çalışıyor.

    Yanıtla (12) (1)
  • tavşan. / 01 Mart 2024 00:28

    Kiliseye paratoner takıldığında din ve bilim tartışması sona erdi onlarda. Bizde camiye takıldı ama tartışma sürüyor. Hala sürmesi hukuk da ekonomide refahta huzurda sorun yaşamamıza neden oluyor. Türk halkı yanlış tercihler yapıyor.

    Yanıtla (17) (3)
  • Uykulu kuş / 01 Mart 2024 00:24

    Son dönem AYM kararları Türkiye demokrasisi için çok büyük bir fırsattır. Çünkü tüm üyeleri AKP ve sayın cumhurbaşkanı döneminde atanmış, muhafazakar kimliğe sahip ve aynı zamanda anayasa hukuk alanında güçlü bir ekip. İktidarın, bu ekibin çizmeye çalıştığı anayasal çerçeveye, sınırlara göstereceği saygı daha huzurlu bir toplum yaratır.

    Yanıtla (13) (1)
  • tavşan. / 01 Mart 2024 00:22

    Yapılan sarayları alınan uçakları lüks araçları itibar diye savunanlar emeklinin parasız itibarsız yaşamasına aldırmıyorlar.

    Yanıtla (20) (2)
  • Okur / 01 Mart 2024 00:22

    Evrensel insan hakları hukukun üstünlüğü demokrasi olmazsa olmazım ız olmalı. Bahanesiz. Dün bugün ve yarın. Darbe ve darbeciler sivil olsun askeri olsun bunların düşmanıdır. Lanetlenmelidir.

    Yanıtla (11) (0)
  • tavşan. / 01 Mart 2024 00:17

    Merkez bankasının parası borçlarını kapatmıyor. Borçları parasından 43. 6 milyar dolar fazla. Lider oyun kurucu Türkiye'nin AKP iktidarı ile geldiği nokta burası.

    Yanıtla (15) (2)
  • Ahmet Necati Bigalı / 01 Mart 2024 00:12

    Anayasa Mahkemesi Türkiye'de demokrasinin kalesi ve koruyucusudur.

    Yanıtla (9) (1)
  • karar okuru / 01 Mart 2024 00:07

    cb'nin etrafındaki hukukçulara(!) ne demeli... izzet hoca birşeyler demişti de şimdi tekrarlamayayım

    Yanıtla (13) (1)